Srđan Vukadinović – Bijenale i ostvareni dijalog originalnosti kao polazišta

Likovne manifestacije predstavljaju događanja i susretanja stvaralaca, djela i likovne publike na konkretnim likovnim programima. Zajedništvo navedenih konstituenata likovno manifestnog ispoljavanja ostvaruje se preko niza različitih formi, koje se prezentuju u, i poslije određenog dužeg ili kraćeg vremenskog trajanja. Pomenuta umjetnička događanja likovnog karaktera imaju nemjerljivo značajnu ulogu u popularizaciji i humanizaciji likovnih umjetnosti, ne samo u prostornom ambijentu u kome se organizuju, već i mnogo šire. Na taj način se razvijaju navike kod publike o likovnom činu kao neizostavnom strukturnom segmentu šireg društvenog bivstvovanja, a sam likovni izraz dobija nove i nove poklonike. Dobijajući svakom svojom novom organizacijom makar i minimum novih pristalica likovni izraz postaje organski dio bića pojedinca i grupe u određenom, konkretnom arealu na koji je likovna manifestacija upućena.

Važnost likovnog umjetničkog doživljavanja i dešavanja je utoliko veća, ukoliko likovna manifestacija nosi neku osobenost, tako rijetku, a prepoznatljivu u širim likovnim, umjetničkim i društvenim tokovima. Slučaj je to sa Bijenalem umjetnosti minijature Bosne i Hercegovine, koji već pola desetljeća organizuje u prepoznatljivom, do kraja osmišljenom i do u tančina preciznom maniru Bosanski kulturni centar iz Tuzle. Likovno djelo rađeno u(na) malom formatu ili u minijaturi ne znači samo po sebi, da je riječ o malim sadržajima likovnog kazivanja. Mala forma zahtijeva rješavanje minimalnih problema. Isti su kompleksniji i zahtjevniji. Problemi se rješavaju na slikama, crtežima, grafikama, skulpturi, instalaciji ili nekom drugom obliku likovnog ispoljavanja. Mala likovna forma može biti itekako velikog značaja.

Čak mnogo većeg nego određeni monumentalni likovni načini izražavanja. Upravo je to slučaj sa eksponatima koji su selektirani na Bijenalu umjetnosti minijature Bosne i Hercegovine. Autori koji su zastupljeni na petom po redu Bijenalu su iskreni u traganju za iskazom, neopterećeni slikarskim, grafičkim, vajarskimn ili nekim drugim kanonima, raznolikim temama i stilovima, tehnikama i doživljajima. Ulazeći u svoja likovnoviđenja i likonoveze, autori zastupljeni na izložbi umjetnosti minijature posjeduju neophodnu kreativnu moć one skrivene suštine koja svojim likovnim govorom obogaćuje sveukupnu umjetničku stvarnost na prostorina ne samo Tuzle i Tuzlanskog kantona, nego i jugoistočnoevropskog realiteta. Njihovi izražajni instikti i psihički mehanizmi uobličeni u likovnoj auri pokazuju originalnost koja je temeljno polazište u kvalitativnom ispoljavanju i umjetničkoj materijalizaciji djela.

Kvalitet likovnog djela na izložbi umjetnosti minijature čini trijada estetsko izražajnih sredstava sadržana u originalnosti kao polazištu ostvarenoj u specifičnoj komunikaciji dijaloga stilova, djela i izražajnih mogućnosti autora. Trijada dijalog – originalnost – polazište pored svoje umjetničke dimenzije i ima onu društvenu, koja često nadilazi i likovnu. Sloboda umjetničkog izražavanja, originalnost kao polazište i autentičnost djela kao ishodište predstavljaju osobenosti koje determinišu petu po redu izložbu Bijenala umjetnosti minijature Bosne i Hercegovine. Posebno obilježje originalnosti na izložbi, pored malog formata je i multimedijalnost prezentovana kroz širok spektar mogućnosti koje pruža slikarska, grafička, vajarska, skulptorska, dizajnerska i druga praksa. Bijenale umjetnosti minijature samim takvim ispoljavanjem i praksom predstavlja bitan zaokret i promjenu u ustaljenim obrascima likovnog izražavanja u regionu i šire. Pokazuje to da je manifestacija otvorena ne samo i isključivo prema malim formatima, nego i prema novim likovnim senzibilitetima u svakoj grani likovnosti. Svaki senzibilitet, likovna grana, djelo i umjetnik ostvaruju specfičnu komunikaciju kroz svojevrsni dijalog koji tvori univerzalne vrijednosti. U svijetu globalizacije i umjetničke harmonizacije takve univerzalne vrednote postaju sastavni dio opštih likovno umjetničkih i društvenih integracionih procesa. Na taj način likovna umjetnost i nadilazi isključivo onaj estetski čin i postaje mnogo više – način i sredstvo komunikacije.

Polazeći od specifikuma originalnosti izražene prvenstveno kroz malu formu, a zatim i kroz koncepcijske zaokrete, umjetnici koji su izložili svoja ostvarenja na Bijenalu umjetnosti minijature, ostvaruju svojevrstan umjetnički dijalog ukazujući na mnoge probleme sa kojima se u prvoj deceniji trećeg milenijuma susrijeće likovno, a samim tim i umjetničko stvaralaštvo. Pluralizam stilova i nepostojanje jedinstvene, makar, regionalne likovne i umjetničke scene učinili su svoje stvarajući usitnjavanje, usložnjavanje i generalni diskontinuitet umjetničkog djelanja. Slijedeći logiku otvorenog umjetničkog sistema Bijenale umjetnosti minijature razbija uštogljenost i učaurenost likovne scene, omeđene stegama koje stežu umjetnike u sivilu nevrednota, i razvija dijaloški okvir likovnih djela i autora koji se ispoljava kroz specifično razumijevanje i nadovezivanje na individualno ostvareno.

Kada je u pitanju angažiranost likovnog i umjetničkog izraza mnogi ambijenti se mogu ugledati na Bijenale umjetnosti minijature Bosne i Hercegovine, u smislu promišljanja kompleksnosti tematskih, stilskih, umjetničkih i drugih opservacija u aktuelnom društvenom momentu. Pristup umjetnika i njihovih radova na izložbi umjetnosti minijature je istovremeno i činjeničan i provokativan. Njihove slike, crteži, grafike, skulpture i drugi vidovi likovnog ispoljavanja postavljaju mnoga pitanja i nude odgovore koji se percipiraju kao specifični i gotovo jedinstveni odgovori na mnoge «teme i dileme» koje muče gotovo svakog pojedinca. Pogodan odgovor od onih koji bi trebalo da ga daju nije moguće dobiti, pa se likovna umjetnost ispoljena u formi minijature nameće kao neko ko po svoj prilici, ako ne može dati, a ono bar može značajno pomoći u sagledavanju nekih životnih i bivstvujućih fenomena, koji su u većini slučajeva opterećujući za svakog pojedinca.

Peti Bijenale umjetnosti minijature Bosne i Hercegovine svojom specifičnošću, kao i raznovrsnošću ideja, djela i autora spada u red najznačajnijih, ne samo likovnih, već umjetničkih događaja u Bosni i Hercegovini i regionu. Raznovrsna tematika likovnih djela prezentiranih na izložbi, simboli i metafore, stilske i likovne osobenosti poslužile su i umjetnicima i organizatoru izložbe Bosanskom kulturnom centru da izrazi etičke vrijednosti i kulturne kodove jedne umjetnosti i društvenog ambijenta na koji je upućena svojom postavkom.

Zahvaljujći Bijenalu umjetnosti minijature Tuzla, Tuzlanski kanton, kao i Bosna i Hercegovina postaju prepoznatljivi u kulturnim okvirima regiona, kojemu pripadaju i streme. Ova likovna manifestacija je jedan od načina da se odgovori na stalnu potrebu za traganjem i istraživanjem u likovnim umjetnostima, a preko njih i u društvu. Jer jedino kreativni čin može tragati za poniranjem u dubinu neistraženog i nedovoljno osvijetljenog prostora čovjekove radoznalosti i potrebe.

Bijenale umjetnosti minijature Bosne i Hercegovine je jedan veliki događaj za bosanskoherecegovačku kulturu koji predstavlja praznik čistog i neponovljivog likovnog izraza umjetnika. Radovi izloženi na Petoj po redu izložbi pamte se, na isti onaj način kao i radovi umjetnika na predhodna četiri bijenala. I kada se radovi sa ove izložbe vrate svojim stvaraocima, oni nikada ne idu iz Tuzle, već ostaju prisutni u svojim emotivnim stanjima da na jedan veoma impresivan način govore o originalnosti ispoljenoj kroz minijaturu kao polazištu i svojevrsnom dijalogu djela, autora i ambijenta.

Meni